Elephantastic India - Reisverslag uit Ooty, India van Yvonne Vriens - WaarBenJij.nu Elephantastic India - Reisverslag uit Ooty, India van Yvonne Vriens - WaarBenJij.nu

Elephantastic India

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

13 Oktober 2014 | India, Ooty

Ik heb een aantal dagen geen WiFi gehad en er is heel veel gebeurd, met name gisteren was een hele drukke maar ook hele toffe dag. Omdat er zoveel gebeurt is, is het ook een heel lang verslag. Sorry hiervoor, mocht je het niet door willen lezen, onderaan zal ik een samenvatting zetten van wat ik gedaan heb, maar dit is echt alleen een opsomming van de grote dingen!

***
Het eten gisteren was nog een ervaring geweest. Zoals al gezegd ging ik lekker in het hotel eten. Ik kreeg een Engelse kaart, maar nog steeds wist ik niet wat wel en niet lekker was. Dus ik aan de ober gevraagd of me iets lekkers wou brengen wat niet te spicy was. Dat ging hij wel voor mij regelen. Geen idee wat ik precies op heb. Het begon met iets van soep, die toch wel een klein beetje pittig was. Daarna krijg ik iets van een wrapachtige pannekoek met een grijze saus met kaasblokjes erin. Ik weet niet hoe het precies heette, maar het was prima te eten. Daarbij kreeg ik ook zoete rijst met fruit er doorheen; het fruit vond ik lekker, de zoete rijst niet echt. Ik moet er wel aan wennen dat alles hier met de handen gegeten wordt; en dan eigenlijk alleen de rechterhand, want de linkerhand is voor het afvegen van de billen na een bezoek aan het toilet, haha.
Ik kreeg niet alles op en daardoor dachten ze eigenlijk dat ik het niet lekker vond, maar ik had zoveel schaaltjes gekregen. Na te hebben betaald ben ik terug naar mijn kamer gegaan. Gelukkig had het hotel wifi, dus heb ik nog een avondje kunnen skypen, appen en film kijken voordat ik om half 12 lekker ging slapen. Prima eerste dagje in India zou ik zeggen.

11 oktober 2014
Dag 3: Op naar Mysore met een gezellige groep

Vanochtend werd ik om 8 uur wakker gebeld door mijn reisgids. De groep was aangekomen en we zouden om 11 uur verzamelen in de lobby van het hotel. Prima tijd, maar 8 uur vond ik nog iets te vroeg. Dus na me nog eens omgedraaid te hebben in mijn bedje, kwam ik er om half 10 uit. Lekker even onder de douche gestaan, die vandaag toch een stuk kouder was dan gisteren en toen gaan ontbijten in het hotelrestaurant. In India hebben ze best veel Engelse invloeden, aangezien het ooit een kolonie was, dus kon ik lekker ontbijten met chocolade cornflakes. Jammie! En ik dacht er een lekker kopje thee bij te nemen, maar de thee in India is dus geen thee zoals wij die kennen. Het leek wel slootwater. Dus die heb ik toch maar niet opgedronken.

Na het ontbijt heb ik al mijn spullen terug in de koffer gedaan en ben ik naar de lobby gegaan. Hier was het wachten op de rest van de groep. Al snel was de groep compleet en had iedereen zich aan elkaar voorgesteld. Ik denk dat het een super leuke groep is, allemaal leuke mensen. Mijn roommate is Judith en volgens mij gaat dat helemaal goed komen. We kunnen het prima samen vinden. De groep is over het algemeen wel wat ouder dan mij, ik ben overduidelijk de jongste, maar dat mag de pret niet drukken. Een iemand wou mij al adopteren als dochter voor de komende 2 weken... Weet niet helemaal wat ik daarvan moet vinden, maar ik zal zeker niet meer alleen op pad hoeven :P

Na een introductie praatje van de gids zijn we met de bus op pad gegaan naar Mysore. Het is echt een erg luxe bus voor India, met airco en luxe stoelen. Dus dat gaat ook helemaal goed komen. Al blijft dat verkeer lomp, maar de buschauffeur heeft ons veilig in Mysore gebracht, dus zal de komende 2 weken ons overal wel veilig naartoe brengen. Zozo is het verkeer in Mysore al wel iets minder hectisch dan in Bangalore. Halverwege zijn we bij een lokaal eettentje gestopt om te eten. Hier heb ik weer wat Indisch eten op en dit keer weet ik dat het iets met champignons was, haha, en weer dezelfde pannenkoek als gisteravond. Het was eigenlijk weer erg lekker, behalve dat de nasmaak toch wel erg heet was. Tijdens het eten merkte je er niet veel van, maar toen ik uitgegeten was stond mijn mond toch wel in brand. Gelukkig hielp cola dit te blussen.

Onderweg in de bus heb ik veel gezien. Je kunt je ogen uitkijken hier in India. Mooie natuur, veel rommel, kleurrijke huisjes en mensen. Ook heel veel koeien. Die zie je echt overal. Mensen die hun koeien uitlaten langs de autoweg, koeien die los langs de autoweg lopen (of soms nog net vast staan aan een lang touw), koeien die karren voorttrekken. Overal zie je koeien. Maar ze zijn er wel in alle vormen en maten, niet alleen de zwart-witte koe zoals wij die kennen. Verder staan er ook overal kleurrijke tempels of beelden van alle goden die ze hier aanbidden. Dit ziet er erg mooi en vrolijk uit! Helaas lukte het fotograferen vanuit de bus niet zo goed, dus hopelijk zien ik die morgen nog meer zodat ik dan wel foto's kan maken. We hebben nu wel een hele dag in de bus gezeten, dus dat ga ik morgen niet doen. Morgen ga ik niet mee op de aangeboden excursie, maar gewoon lekker in Mysore rondlopen met de andere die niet op excursie gaan.
's avonds zijn we nog wel uit gegaan met de hele groep en de gids. We hebben een beetje rond gelopen bij mysore en kwamen bij een soort markt/kermis uit. Zag er heel gezellig uit, maar het was wel een grote chaos. Overal mensen en de marktmensen roepen, helemaal wanneer ze ons zagen als blanke zijnde. We moesten overal kijken en het liefst nog dingen kopen. Ik heb niet veel gekocht, maar mijn eerste souveniertjes zijn binnen. Mooie sleutelhanger waarop een man daar even uit het niets een schildering op maakte bij je naam. Echt heel mooi en dat voor 50 rupee (oftewel 0,60 cent). Alleen jammer dat hij niet zo goed kon lezen en ik op mijn sleutelhanger Younne heet, maar dat is een klein detail xD

Nadat we een half uur hebben rondgelopen daar op die markt, zijn we met de hele groep ergens gaan eten. Deze keer had ik gewoon vegetable fried rice. Dat is gewoon een soort nasi, maar dan een stuk pittiger (zoals alles hier). Aan dat pittige moet ik wel wennen, want daar kan ik dus nog niet goed tegen.
Na het eten zijn we terug naar het hotel gelopen. Ik liep met mijn roommate en 2 anderen. We zijn met zijn 4en de jongste (en daarvan ben ik nog steeds de jongste). In het hotel zijn we nog even gezellig in de bar gaan zitten kletsen. En de cocktails hier zijn een stuk goedkoper dan in Nederland, dus besloot ik net als hun die ook maar een te nemen. Het was een erg lekkere pinacolada. Daarna was het toch wel tijd om naar bed te gaan, omdat we voor morgen toch al best wel wat gepland hebben en we dus niet al te lang uit kunnen slapen.

Het hotel waar we nu terecht zijn gekomen ziet er een stuk sjieker uit dan het vorige hotel. De bedden zijn lekker zacht, de kamer is groot en er is een goede airco! Het enige minpuntje is dat er geen WiFi is, maar ach, daar valt ook wel weer mee te leven.


12 Oktober 2014
Dag 4: Op ontdekkingstocht door Mysore

Vanochtend ben ik om half 9 opgestaan en lekker in de douche gestapt. Daarna zijn we gaan ontbijten samen met een paar andere van de groep. Na het ontbijt zijn we op zoek gegaan naar een pinautomaat, want we waren door ons geld heen. Maar voor 3 dagen 4000 rupee (=50 euro ongeveer) heb ik toch al best veel kunnen doen. Toen we bij de pinautomaat kwamen, bedacht ik me opeens dat ik vergeten was mijn pinpas om te zetten zodat ik buiten Europa kon pinnen. Dat kan bij het rijtje dingen die ik vergeten ben xD Gelukkig mocht ik wat rupee lenen van Judith. Het was nu nog te vroeg om naar huis te bellen of ze dat voor mij wilde regelen, dus dat deed ik dan later in de middag wel. Als ons hotel gewoon WiFi had gehad, dan had ik het zelf kunnen regelen; maar die luxe hadden we deze keer niet.

Daarna hebben we een riksja genomen. We hadden besloten een trap met 1000 treden te beklimmen naar een tempel boven op een berg hier in Mysore: Chamundi Hills. Dus de riksja heeft ons netjes onder aan de trap afgezet. Toen zijn we begonnen aan onze tocht. Na nog niet eens op 1/3 te zijn vroegen we ons al af waar we aan begonnen waren; een berg met 1000 traptreden opklimmen in 30 graden met een hoge luchtvochtigheid. Maar natuurlijk gingen we door. Op 2/3 kwamen we bij de stier Nandi, Lord Shiva's stier. Dit is een stier die hier aanbeden wordt en die ze elke dag versieren met bloemen. Nadat we hier foto's van hadden gemaakt en we even hadden gezeten en wat gedronken, begon het in een keer te regenen. In eerste instantie stonden we droog onder een boom, maar het ging steeds harder regenen en uiteindelijk moesten we naar een van de kraampjes rennen om nog een beetje droog te staan. Iedereen stond overal te schuilen. En toen uit het niets, terwijl het nog druppelde, begon iedereen weer te lopen en ging alles weer door als van tevoren; terwijl nog zoiets van hoe weet iedereen dat het nu klaar is met regenen. En inderdaad, 2min later was het helemaal droog. Ik kan het niet goed beschrijven, maar dit was echt een aparte gewaarwording. Daarna zijn we onze reis naar boven vervolgd.

Uiteindelijk zijn we boven gekomen bij de tempel. Echt prachtig, ook het uitzicht. We zijn de tempel maar niet binnengegaan, vanwege de heel erg lange rij die daar stond. We hebben wel wat rondgelopen daar boven op de berg. Uiteindelijk zijn we bij een kraampje gestopt met allemaal nootjes en andere dingetjes die ons vanalles wou laten proeven. Het 2e dat we probeerde was toch wel heel heet; en die man lach dubbel van het lachen dat ik daar niet tegen kon. Uiteindelijk daar iets gekocht wat ik wel lekker vond. Het smaakt naar pretzels, maar dan weer net als alles hier, pittiger.
Naar beneden lopen hadden we niet zoveel zin meer in. Dus hebben we een riksja gepakt naar beneden. Deze heeft ons in de buurt van het hotel afgezet.

Daarna heb ik naar huis gebeld om te regelen dat ik kon gaan pinnen. Nou ja, ik heb gesmsd dat ze mij moesten bellen, want om een of andere rare reden kon ik niet naar huis bellen. Uiteindelijk duurde het allemaal zo lang dat we toch maar verder zijn gegaan. Toen ons mam eindelijk terugbelde zat ik al weer in de riksja. Dus ik in een rondscheurende riksja door het lompe verkeer hier alles zitten regelen dat ons mam voor mij in kon loggen bij de rabobank en dan voor mij kon regelen dat ik hier kon pinnen. Ik heb in die riksja lopen inloggen met mijn random reader en mijn bankpas. Rekeningnummers en codes door lopen geven terwijl we elkaar amper verstonden vanwege al de herrie om mij heen. Maar uiteindelijk is het gelukt en nu kan ik hier als het goed is pinnen. Maar de volgende keer is het misschien toch een goed idee dit niet meer in een rondscheurende riksja te doen. Ik mag van geluk spreken dat ik mijn portemonnee, pinpas etc niet verloren ben :P

Deze riksja heeft ons veilig bij Mysore Palace afgezet. Dit is een paleis dat in 1912 is gebouwd voor een royal family hier in India. Het was echt prachtig! Helaas mochten we binnen geen foto's nemen, maar we hebben onze ogen uitgekeken. Alles was af, je kon overal de details zien. Overal waren schilderijen en de plafonds waren geschilderd. Ik kan gewoon niet beschrijven hoe prachtig het er uit zag. We moesten hier wel op onze blote voeten door lopen, want in heilige plaatsen mag je niet met je schoenen binnen. Heel raar, is het 30 graden, krijg ik nog koude voeten van over marmer heen lopen...

Nadat we binnen in het hotel rondgelopen hadden zijn we buiten nog rondgelopen. Vanochtend toen we de berg opliepen hadden we al 2 aapjes gezien en hier buiten bij het paleis zaten er nog veel meer. Apen zijn kei leuk, alleen ze moeten wel bij mij uit de buurt blijven, want ze hebben altijd enge ziektes bij en daar heb ik niet zoveel zin in. Ook zagen we olifanten waar je een ritje op kon maken en kamelen. Maar dat had ik niet gedaan. Dat was zo'n zadel waar je dan ingepropt werd met heel veel andere mensen en dat vond ik niet zo gezellig eruit zien zullen we maar zeggen.

Toen hebben we even voor het paleis gezeten. Hier waren wij erg interessant. Ze zien hier in India niet zo vaak blanke mensen, dus we werden zozo veel nagestaard en aangekeken, maar nu we hier zo zaten kwamen er ook heel veel mensen vragen of ze met ons op de foto mochten! Heel apart. Met kindjes zijn we op de foto gegaan, maar zodra mannen het kwamen vragen hebben we toch netjes nee gezegd; dat zagen we toch niet zo zitten. Zozo werden er ongevraagd al foto's van ons gemaakt of werden we af en toe gefilmd. Heel aparte gewaarwording, net of we hier BI'er zijn (bekende indiërs). Iedereen zwaait naar ons, wil met ons op de foto, komt even een praatje met ons maken (hoe het gaat, waar we vandaan komen en wat we van India vinden) of willen je gewoon even aanraken of een handje geven! Heel apart is dat, maar wel heel lief en schattig.Maar poseren op foto's met een groep mannen, nee bedankt! Uiteindelijk zijn we weggestaard van ons zitplaatsje. Er stond een familie op ongeveer 1 meter afstand ons van top tot teen te bestuderen, ongegeneerd te staren, voor toch zeker wel... een kwartier tot 20 min. WTF! Toen zijn we toch maar gevlucht daarvoor.

Toen zag ik in de verte stallen met olifanten. Daar wou ik wel een kijkje gaan nemen. Ik wou wel een echte olifant op de foto, want zeg nu zelf, dat zijn kei leuke dieren. Dus wij daar heen gewandeld. Ik wat foto's genomen. Toen voor de stal gaan staan en wat foto's van mij en de olifant genomen. En toen begon een van de olifantverzorgers te gebaren dat ik dichter bij moest komen. Dus ik dacht, wat gaan we nu krijgen. Maar ja, ik wou best naar die olifant toe, dus ik daarheen gegaan; mocht ik de olifant aaien. Ik al helemaal dolgelukkig. Nog wat foto's genomen waarop ik de olifant aai. Echt een heel lief beest, en het voelt echt raar aan. Ze hebben heel harde, stekelige haren en een heel ruwe huid. Maar het was een prachtig beest. Toen moest ik mee naar een andere olifant. Ik die ook aaien. Maar toen werd in een keer gezegd: 'take your shoes off, take your shoes off'. Ik had echt zoiets, waarom moet ik in godsnaam mijn schoenen nu weer uit doen in een vieze olifantenstal. Dus ik gevraagd waarom. 'You ride the elephant'. Het eerste wat ik toen dacht was: Wat?! Ik wist niet wat ik moest zeggen. Judith tegen mij: eerst maar eens vragen hoe duur dat is! 'You decide the price' Na toch even getwijfeld te hebben (olifanten zijn toch wel erg groot) dacht ik, waarom niet, zo'n kans krijg ik nooit meer. Dus ik mijn schoenen uit gedaan en op mijn sokken naar de huge olifant gelopen, die ze inmiddels hadden laten liggen. Ik had geen idee hoe ik boven op dat beest moest komen, maar er zat al een Indiër op de olifant die me omhoog trok en een andere duwde me vanaf beneden omhoog. Toen sprong de Indiër die op de olifant zat eraf en toen ging de olifant staan. Zat ik daar in mijn eentje boven op dat enorme beest zonder zo'n zadelding of tuigje, dus ik had geen idee waar ik me aan vast moest houden. Ik vond het stiekem toch wel doodeng. Die olifant had niet zoveel zin om goed stil te blijven staan en stond een beetje te bewegen en ik was doodsbang dat ik eraf zou vallen; maar ik vond het ook zoooo gaaf. Ik heb gewoon op een olifant gezeten, een echte levende grote olifant! Daarna lieten ze de olifant weer liggen zodat ik eraf kon klimmen. Dit ging iets makkelijker dan erbovenop komen. Daarna moest ik tussen 2 olifanten in gaan staan en toen moesten ze mij blessing geven of zoiets. Dit hield in dat ik onder de slurven van de olifant moest komen te staan. Dus de slurven van de olifanten omhoog, boven mijn hoofd. Dit had ik van tevoren echt niet bedacht toen ik naar India kwam. Maar ik moet stiekem zeggen dat ik altijd al eens op een olifant heb willen zitten, dus dat kan nu van mijn bucket list af!

Daarna zijn we terug naar de voorkant van het kasteel gelopen. Daar stond onze riksja man op ons te wachten. We waren eigenlijk al een andere aan het proberen ons ergens heen te brengen, maar die vroeg te veel geld en toen kwam de riksja man die ons naar het paleis had gebracht ons redden. Hij ons nog Mysore heen gereden en vanalles over de stad vertelt. Het was net een tourgids. Hartstikke leuk, rondtoeren in een riksja. Hij ons eerst een lokaal marktje laten zien. Dit vonden we er niet zo spannend uitzien dus zijn we verder gegaan. Toen naar een dure winkel waar ze mooie sjaals, sari's en beelden en schilderijen hadden. Maar dit konden we allemaal niet betalen (wat voor het eerst was hier in India aangezien het meeste spotgoedkoop is). Daarna nog naar een ander winkeltje waar ik een souveniertje heb gekocht. Ik wou al een leuk olifantje kopen om mee te nemen, maar nu ik op een olifant had gezeten moest dat helemaal! En ze hadden daar een hele mooie houten, van sandle wood, waar Mysore om bekend staat. En na wat afgedingd te hebben mocht ik hem meenemen. Afdingen is niet mijn sterkste punt, maar ik heb er toch 100 rupee afgekregen. Niet dat dat nou veel is, omgerekend misschien 1,5 euro, maar het gaat om het idee.

Toen hebben we de riksja man ons terug naar het hotel laten brengen. Hier moesten we om half 7 verzamelen, want dan zouden we met de groep terug naar het paleis gaan, dat in het weekend 's avonds verlicht werd. Het was leuk om het paleis, wat we overdag al gezien hadden, nu versierd met lichtjes te zien. Het zag er prachtig uit, gaf me een beetje een kerstgevoel met al die lampjes. Daarna zijn we naar het restaurant gelopen waar we gegeten hebben. Weer iets nieuws geprobeerd: iets met spinazi, rhaiza (wat echt lekker is) en garlic naan. Naan is hier een soort brood en met een sausje is dat heel erg lekker ben ik de laatste dagen achter gekomen!

Toen weer terug naar het hotel. Vandaag maar niet meer naar de bar gegaan. Het was echt een super drukke en leuke dag die in plaats van 1 dag wel 1 week leek. We hebben zoveel gedaan vandaag en zoveel gezien. Vandaar dat dit ook zo'n ontzettend lang verhaal is. Maar dit was echt een topdag! De olifant was voor mij al echt een hoogtepunt. Als alle dagen zo worden, dan worden deze 3,5 maand fantastisch!


13 Oktober 2014
Dag 5: Reis naar Ooty

Vandaag vertrok de bus om half 9 naar Ooty. Toen de bus aan kwam rijden, kwamen er meteen allemaal verkoopgastjes om de bus staan, want ja, wij zijn (blanke) toeristen, dus hebben we geld. Ik ben er niet ingetrapt. Ik had geen zin om geld uit te geven aan stomme fluitjes of muziekinstrumentjes.
De gids heeft ons vandaag het een en ander vertelt over India in de bus. Ik vond dit interessant, vandaar dat ik het opschrijf. Dit is hoe ik het begrepen heb, dus hopelijk klopt het allemaal. Hij begon met het vertellen over de geloven in India. 80% van de mensen in India is hindoe, daarna komen de moslims en dan de christenen. Er zijn nog veel meer andere geloven, siks, boedisme etc. Maar dit zijn maar hele kleine groepen. In onze rondreis door het zuiden gaan we naast tempels ook veel kerken tegenkomen, aangezien van de weinig christenen in India de meeste in het zuiden wonen. Daarnaast heeft ie ons de oorsprong van het hindoeïsme uitgelegd. Deze zijn vernoemd naar de shindes rivier in het noorden van India. Toen de persische reizigers in India kwamen vonden ze langs deze rivier een bevolking. Omdat de persische reizigers de sh niet uit konden spreken, hebben ze deze mensen hindoes genoemd in plaats van shindoes en dit is zo gebleven.

Daarna hebben we uitleg gehad over het kasten systeem hier in India. In India zijn er van vroeger uit 4 kasten, welke toen ingedeeld waren naar de kwaliteiten van iemand. Kast 1, de ..., zijn de meest intelligente mensen die veel lazen. Hun motto was preach and teach. Hieronder vielen dus met name de priesters etc. Dan de 2e kast, de ...., dit waren de dappere en sterke. Je had mensen nodig die het land konden beschermen etc. en deze behoorden tot deze kast. Hiertoe behoorden ook de koningen, die behoorden dus nooit tot de belangrijkste eerste klas. Dan kwam de 3e kast, de ...., dit waren financieel slimme mensen. Deze wisten hoe je geld kon verdienen en deze waren dus belangrijk voor de economie. Als laatste had je de 4e kast, de .... Dit waren de normale mensen, zonder uitblinkende kwaliteiten. Zij werkten voor de andere kasten. (Ik weet de juiste namen niet meer voor de verschillende klassen, en dit wil ik eigenlijk nog een keer opzoeken wanneer ik goed internet heb, vandaar dat ik er nog puntjes heb staan :P ) Vroeger was het zo dat je niet in een kast geboren werd, maar je werd in een kast toegedeeld naar je kwaliteiten als persoon. Op een gegeven moment is dit veranderd en werd je in de kast waar je ouders in zaten geboren en werd er niet meer geselecteerd op kwaliteiten.
Tegenwoordig zijn de kasten ook zo verdeeld dat je als 4e kast de hogere kasten niet meer aanraken en alles gescheiden is. Dit kwam door het feit dat de laagste kast vroeger de dieren vilde en hier ziektes van kregen die dan van mens op mens doorgegeven konden worden. Daardoor mochten ze niet meer in de buurt van de hogere klassen komen. Nadat deze ziekte weg was, zijn de kasten eigenlijk zo gescheiden van elkaar gebleven.

Op een gegeven moment kwamen we met de bus langs een national park, ..., hier leefde tijgers, olifanten, wilde buffalo's etc. Dus met een beetje geluk zouden we deze spotten. Helaas hebben we dat geluk niet gehad. Maar we hebben wel heel veel verschillende dieren gespot. Dus was het toch een beetje een safari. We hebben veel verschillende aapjes gezien, wilde zwijnen, een nerts, herten, antilopen, een olifant (al weten we niet zeker of het een wilde was, aangezien hij alleen was) en een pauw. Een wss ben ik nog wel wat dieren vergeten hier op te noemen. Maar qua natuur was het ook een prachtige tocht door dat park.
Daarna zijn we bij een lokaal restaurantje gaan eten. Ik heb weer gewoon nasi op, omdat ik het er toch niet zo hygiënisch eruit vond zien en dus niet te veel wou uit proberen. Daarna was het nog een heel stuk verder naar Ooty, waarbij de rit heel mooi was, maar uiteindelijk was ik het in de bus zitten wel beu. We hebben natuurlijk nog heel veel loslopende koeien gezien en loslopende paarden, kippen, geiten, schapen, ossen etc. Dat is hier heel normaal dat die los langs de weg lopen en af en toe de straat over steken.

Om half 5 kwamen we aan in het hotel in Ooty. Het is een heel luxe hotel, 3 sterren en het ziet er heel mooi uit. Wij hebben een heel mooi uitzicht, maar geen balkon zoals Richard en Alinda, maar daar gaan we vanavond dan gezellig zitten met wat kaartspelletjes, dus dat komt helemaal goed. Helaas doet het WiFi ook hier moeilijk, maar hopelijk gaat het het nog doen en kan ik dit online zetten en weer wat bijkletsen met iedereen in Nederland!

Vanavond doen we niet meer zoveel, vrije avond. Helaas hebben we hier niet echt fantastisch WiFi hier, maar op een plek bij de IT department deur. Dus hier staan we met zijn 10en om heen om onze appjes binnen te krijgen en iedereen thuis te laten weten hoe het gaat. Ook heb ik daar met mijn Ipad geprobeerd dit online te zetten, want anders blijft het maar een steeds langer wordend verhaal worden en dan willen jullie het zeker niet meer lezen :P

Om half 8 zijn we hier in het hotel nog gaan eten. Ze hadden hier een fantastisch buffet waar ik mezelf echt heb volgepropt. De vegetarische lasagne en de toetjes waren super lekker. De rest trouwens ook ;)


Samenvatting
Dag 3
- Ontmoeten van de groep waarmee ik 2 weken lang ga reizen. Volgens mij een erg gezellige groep
- Reis per bus naar Mysore waarbij ik onderweg mijn ogen uitgekeken heb
- 's Avonds naar een erg drukke markt geweest, waarbij ik mijn eerste souveniertjes gekocht heb
- Na het eten nog een cocktail gedronken met Judith, Alinda en Richard (allemaal net iets ouder dan mij, maar jonger dan de rest van de groep) in de bar in het hotel

Dag 4
- Pinnen, want rupee's waren op. Helaas was ik vergeten mijn pinpas om te zetten naar pinnen in Azie, wat ik later geregeld heb via ons mam terwijl ik in een rondscheurende riksja door Mysore reed (niet voor herhaling vatbaar, maar hopelijk wel gelukt). Als ik gewoon WiFi in hotel had gehad, had ik dit zelf kunnen regelen.
- 1000 treden beklommen naar een tempel op de Chamundi Hills, waarbij halverwege een standbeeld van een heilige stier stond
- Mysore Palace bezocht, heel erg mooi paleis
- Heel erg aangestaard en veel op de foto gezet
- Olifant geaaid en erboven op gezeten!
- Souveniertjes gekocht

Dag 5
- Met bus naar Ooty gegaan
- Door natuurpark waarbij ik veel wilde dieren heb gezien
- vrije avond in hotel, waar niet veel te doen is en wifi maar op 1 plaats te vinden is!

  • 13 Oktober 2014 - 19:01

    Minouck:

    Hee Yuonne :P,

    Fijn om te horen dat je het kei tof vindt daaro! Ik heb je hele verhaal
    gelezen en dat blijf ik ook doen. Leuk om te lezen hoe dat daar allemaal aan toe gaat,
    ben benieuwd naar het volgende...

    aajetoo!

  • 14 Oktober 2014 - 15:25

    Lian:

    Het kastenstelsel bestaat uit de vier hoofdkasten:

    – Brahmanen (priesters)

    – Kshatriyas (krijgers)

    – Vaisjas (handelaren en boeren)

    – Sjudras (handwerkslieden)

    Ik heb het voor je opgezocht. veel plezier nog. tot hoors.
    groetjes Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 24539

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 18 Januari 2015

Coschap India!

11 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Canada

Landen bezocht: