Heel veel reizen - Reisverslag uit Kochi, India van Yvonne Vriens - WaarBenJij.nu Heel veel reizen - Reisverslag uit Kochi, India van Yvonne Vriens - WaarBenJij.nu

Heel veel reizen

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 Oktober 2014 | India, Kochi

14 Oktober 2014
Dag 6: Ooty, hoogste punt van Zuid India

Vanochtend vertrok de bus om kwart over 8, dus moesten we op tijd op staan. Om half 8 was het ontbijt. Ook dit was een uitgebreid buffet, waarbij ik lekker gegeten heb. Toen zijn we in de bus gestapt om naar de Toy Train te gaan. Dit is een trein die van Ooty naar Coocoon rijdt. Hij is in 1908 gebouwd door de Britten. Op zich was het een leuk treinritje, prachtig uitzicht. Maar na een half uur vond ik het een beetje saai worden en viel ik bijna in slaap aangezien ik stiekem toch wel moe was.

Daarna gingen we weer terug naar de bus. Deze bracht ons naar een plek waar we over moesten stappen in jeeps. Met deze jeeps zouden we naar het allerhoogste punt hier in Zuid India gaan. Deze jeeps was een aparte rit, de weg was heel slecht met heel veel hobbels. Met name als je helemaal achterin de jeep zat had je hier veel last van. Op de heenweg zaten een paar andere van de groep achterin (we zaten met 7en in een zo'n jeep) en die kwamen niet meer bij van het lachen. Het waren een paar oudere dames en het leek net of we een stel kippen achterin hadden zitten. Het was erg grappig. Op de terugweg moesten mij maar achterin, zeiden ze.

Boven even rondgelopen. Helaas viel het uitzicht een beetje tegen omdat het te bewolkt was, maar toch nog wel wat foto's gemaakt. Op een gegeven moment liepen we ergens heen, kwamen we onze gids lachend tegen, want we liepen richting suicide hill. Maar ook daar hadden we leuke foto's gemaakt. Daarna nog chocolade gekocht daar, die alleen niet zo lekker was. Toen weer met die jeeps naar beneden. En wij natuurlijk achterin. Het hobbelde inderdaad alle kanten op en af en toe werd ik gelanceerd van de stoel, maar om daar nu zoveel geluid voor te maken xD De dames vonden ons daarom maar saai, haha.

Toen zijn we gaan lunchen. Weer lekker gegeten. Na de lunch zijn we naar rose garden gegaan. Dit was een of andere tuin waar je doorheen kon lopen. Was best prima, maar niet spectaculair. En een uur was gewoon weg te lang. Maar wel heb ik nog 2 aapjes gezien die op motorfietsen zaten en hier de tassen aan het openen en doorzoeken waren. Verder liepen we met de gids, die ons nog het een en ander vertelt heeft over India en wij hem over Nederland. Erg grappig. En ik vroeg me af hoe ze hier wisten welke loslopende koe van wie was, maar het blijkt dus dat de koeien die van iemand zijn en loslopen 's avonds gewoon weer naar huis teruglopen en dat de rest zwerf koeien zijn. Die bestaan hier dus ook al in India. Zwerf koeien en zwerf honden.

Na deze tuinen zijn we gestopt bij een meer. Hier ben ik niet meer de tuin daar ingegaan, want dan moest ik weer betalen en ik had net een tuin gezien. Dus even snel daar de marktkraampjes langsgelopen en maar een riem gekocht. Want mijn broeken zakken om een of andere rare reden allemaal een beetje af. Geen idee waar dat aan kan liggen, want in die paar dagen tijd zal ik echt zoveel niet afgevallen zijn. Maar met mijn nieuwe riem blijven ze netjes zitten ;)

Daarna zijn we terug naar het hotel gereden, waar we weer een avondje vrij hebben. Dit is niet zo heel erg leuk, want er is niks te doen in het hotel en we hebben geen goede wifi. Maar ik ga wel op tijd naar bed. Ik was al moe en morgen vertrekken we om half 8 met de bus. Vandaag vond ik een iets minder leuke dag, wel mooie dingen gezien, maar niet zo'n fantastisch leuke dingen gedaan. En weer veel in de bus gezeten. En dat mag morgen weer. Ook begon ik vandaag thuis toch wel een beetje te missen, helemaal omdat ik weet dat het nog zo lang duurt voor ik weer terugkom. Maar dat komt vast allemaal weer goed! Vanavond ga ik in ieder geval nog een keer genieten van dat fantastische buffet hier, jammie.


15 Oktober 2014
Dag 7: En nog een dagje reizen

Vandaag moesten we om kwart over 7 's ochtends (!) verzamelen en om half 8 zou de bus vertrekken. Dus moest ik ook nog eens vroeg op staan in mijn vakantie. Ach ja, vroeg opstaan was ik nog wel gewend, al slaap ik toch liever wat uit in mijn vakantie. Maar goed, om half 8 dus in de bus. Zonder ontbijt, want dat kon pas vanaf half 8. Maar we moesten op tijd vertrekken met de bus, want we moesten de trein halen. We hadden net als de andere keren weer een prachtig uitzicht, maar nu had ik wel genoeg foto's van alle bergen en alles, dus de fotocamera is in mijn tas gebleven. Ook heb ik weer heel wat aapjes gezien, maar ook daar had ik eigenlijk al genoeg foto's van.

Halverwege zijn we ergens gestopt. Daar heb ik mijn ontbijt gekocht: biscuitjes en oreo koekjes. Jammie! Werd ook wel tijd dat ik iets ging eten, het was een slingerweg door de bergen en door gebrek aan eten was ik een beetje misselijk aan het worden. Niet dat biscuitjes en oreokoekjes daartegen zo goed helpen, maar ik had eten! Daarnaast stond er ook een kraampje die toevallig borstels verkocht (voor je haar), want laat ik die nu net een vergeten zijn. Dus vanaf nu kan ik eindelijk mijn haar weer goed borstelen :P

Daarna verder gereden naar het stadje waar we op de trein gingen stappen. Van te voren nog wel snel wat gegeten en toen naar de trein toe. De trein was netjes op tijd en toen mochten we daar nog 4 uur mee reizen. Al was dit minder erg dan die 4 uur van tevoren in de bus, want in de trein kon ik lezen (de wegen van de bus waren te kronkelig en van lezen zou ik daar heel misselijk van zijn geworden). Dus deze 4 uur gingen iets sneller. We zaten eerste klas, dus dat zat nog best prima ook. We waren weer afgedaald en de temperatuur was dus ook weer een stuk hoger; rond de 30 graden. Gelukkig had de trein airco, het was er zelf best wel heel erg koud. Ook liepen er allemaal mensjes rond die eten en drinken aan het verkopen waren. Allemaal roepen dat ze deden, heel irritant. Eentje verkocht iets (geen idee wat), maar wat ie riep klonk verdacht veel als: 'Diarree, diarree!' Dat leek me genoeg te voorspellen, dus ik heb niks gekocht. Ik had uberhaupt de oreokoekjes en biscuitjes van die ochtend nog. Dus ik kwam de treinreis wel door.

Uiteindelijk kwamen we aan in het plaatsje waar we moesten zijn. Toen moesten we nog met een bus naar het hotel. Dit duurde nog zo'n 3 kwartier. Uiteindelijk kwamen we bij het hotel. In eerste instantie zag het er slecht uit, maar we moesten door een poort lopen en toen stond er ineens een heel mooi gebouw. Het is een oud klooster volgens mij. Het ziet er allemaal netjes uit, maar het is niet zo luxe als de vorige 2 hotels. De bedden zijn ook best hard. Maar de lobby heeft goede WiFi en dat is altijd wel fijn!
Toen zijn we nog gaan eten met de hele groep. Het regende heel erg hard hier (we zitten nog aan het einde van het regenseizoen) waardoor we met de riksja zijn gegaan. We hadden een heel grappig riksjamannetje dat ons in zijn 'ferrari' rond reed. Hij was vanalles aan het lullen op zijn half engels; heel grappig, al verstonden we er niet veel van. Hij had ons wel netjes bij het restaurant afgezet. Op de terugweg regende en onweerde het nog steeds, dus maar weer terug naar het hotel met de riksja.

In het hotel heb ik nog even met ons pap en mam geskyped. Daarna hebben we nog de hele avond in een tuinhuisje achter het hotel gezeten met een groot deel van de groep. Heel erg gezellig. Natsa (onze gids) had wat alcohol (bacardi rum) gehaald en hier werd gulzig gebruik van gemaakt. Aangezien ik hier niet van hou, heb ik er maar gewoon gezellig bij gezeten. Eigenlijk wouden ze bij het eten al alcohol, maar de vergunningen hier zijn een paar weken geleden ingetrokken. Dit vanwege de grote hoeveelheid 'domestic violence'. Ook mag je in een liquor store maar 5 alcoholische dranken per persoon kopen om dit allemaal tegen te gaan. Dus Natsa is dit speciaal voor iedereen gaan halen. We hebben het wel echt getroffen met onze gids. Hij is heel gemotiveerd ons een leuke reis te geven en regelt alles ook heel goed voor ons!

Morgen hebben we weer een dagje vrij in Kochi. Dus dat is even een dagje lekker niet in de bus. Hier heb ik heel veel zin in, want na 3 dagen veel in de bus te hebben gezeten wil ik wel weer even wat rondwandelen of in een riksja rondscheuren. Dat gaat morgen zeker goedkomen.


16 Oktober 2014
Dag 8: Met de riksja door Kochi

Vanochtend hebben we lekker wat uitgeslapen. Om half 10 werden we opgehaald door de riksjas en deze zouden ons door Kochi heen rijden en ons hier alles laten zien. Ik had weer dezelfde riksja man als gisteravond, degene met zijn ferrari xD Een heel grappig mannetje. Het weer vandaag was heel warm en zonnig. Dus hopelijk ben ik een beetje bruin gekleurd. Gelukkig is er binnen overal airco, dan is het daar goed uit te houden. Buiten is het echt ontieglijk warm, helemaal volop in de zon. Maar ach, beter dit dan die regen en onweer van gisteren.

We zijn begonnen bij een wasserette hier in India. De was wordt hier gewoon met de hand gedaan. Ik heb dit al enkele keren gezien bij beekjes en riviertjes, maar hier hadden ze een waserette. Dit waren gewoon wat hokjes met water erin, waar ze de was konden doen. Daarachter was een veld waar allemaal touw gespannen was om de was op te kunnen hangen. Ze hadden zelfs primitieve strijkijzers waarmee ze de was konden strijken. Ik heb er een opgetild, hij woog wel 5 kg. Om hem warm te krijgen gebruikte ze hier iets van een kokosnoot. Het leek net gewoon kolen.

Daarna zijn we verder gereden naar het strand. Hier hebben we lekker even rondgelopen en pootje gebaad. Het water was echt lekker warm. Toen zijn we doorgelopen naar de dutch cementary. In het plaatsje waar we nu zijn hebben de Nederlanders vroeger gezeten (net als de Britten en de Portugezen). Heel grappig, op alle grafstenen stonden Nederlandse teksten, en dat hier in India.

Toen zijn we verder gereden naar een kerk. Hier in het plaatsje waar we nu zitten zijn er voornamelijk christenen, dus veel kerken. Ik ben de kerk even binnen gegaan, maar vond het niet echt interessant. Toen ben ik naar de markt gegaan die er tegenover zat. Hier heb ik een paar leuke indische broeken gekocht. Van die lekkere wijde die niet zo warm zijn als spijkerbroeken. Ik vind ze ook nog eens heel leuk, met olifantjes erop. Een mooie blauwe en gele. Ik heb zelfs afgedingd, ik heb er 100 rs vanaf weten te krijgen. Ik was trots op mezelf, 2 nieuwe broeken voor 600 rs. En ze zitten echt heerlijk!

Daarna zijn we verder gereden in de riksja naar de vishaven waar ze de vissen binnenhalen met chinese visnetten. Hier heb ik echter niet veel van gezien, want ook hier waren weer allemaal kraampjes met leuke souveniertjes. Uiteindelijk hebben Judith, Alinda en ik allemaal een leuke enkelband gekocht bij een van die mannetjes die daar rondliepen. We beginnen dat afdingen toch al aardig door te krijgen!

Daarna zijn we verder gereden naar nog een andere kerk. Ook hier maar weer even naar binnen gegaan en rondgekeken. Daarna even naar de school die ernaast zat gelopen en naar schattige indische kindjes gezwaaid. Toen weer verder winkelen, maar aangezien ik vond dat ik vandaag al wel weer genoeg gekocht heb, heb ik niks meer aangeschaft :P

Hierna zijn we gaan eten. We werden afgezet bij een hotel. En toen we daar naar achter liepen, was het een restaurantje aan de zee, met een prachtig zwembad erbij. Hier hebben we lekker pootje gebaad. Het eten hier was ook fantastisch. Ik had een lekkere sandwich en voor het eerst sinds ik hier ben durfde ik vlees te bestellen. Dus een lekkere clubsandwich met kip. Ik heb ervan genoten.

Na het eten zijn we nog doorgereden naar de dutch palace. Dit is niet echt een paleis, maar nu meer een soort museum. Maar omdat de Nederlanders het hebben opgeknapt toen ze hier waren, hebben ze het dutch palace genoemd. Was leuk om even doorheen te lopen. Niet echt heel interessant. Hierna zijn we terug naar het hotel gegaan voor wat rust voor we vanavond naar de dansvoorstelling gaan.

Om half 5 vertrokken we naar de dansvoorstelling. Eerst gingen we daar kijken naar hoe ze de schmink opbrengen. Dit was leuk om te zien, maar duurde erg lang. Daarom ben ik tussendoor nog even naar het museum gegaan om daar rond te kijken. De voorstelling was erg interessant. Ze hebben schmink op, waarmee het lijkt of ze een masker op hebben. Daarnaast hebben ze ook nog hele kostuums aan. En ze dansen wel, maar met name de gezichtsuitdrukkingen dansen ze mee. Op hoeveel manieren ze wel niet hun gezicht kunnen bewegen is heel apart. De foto's en enkele filmpjes volgen ooit een keer (wss als ik thuis ben, aangezien ik niet weet hoe ik deze op mijn iPad ga krijgen). Maar dan kun je zien wat ik bedoel, want het is heel lastig uit te leggen. Maar het was een hele ervaring hiernaar te kijken. Ook de trommels die live meespeelden was heel raar. Het is dus de traditionele dansvorm hier, kathakali dans, en hiermee vertellen ze een verhaal over hun geloof. Heel apart en mooi om een keer gezien te hebben. Daarna zijn we gaan eten en weer terug naar het hotel gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 24532

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 18 Januari 2015

Coschap India!

11 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Canada

Landen bezocht: