Weg uit het hostel: reis door Noord-India - Reisverslag uit Agra, India van Yvonne Vriens - WaarBenJij.nu Weg uit het hostel: reis door Noord-India - Reisverslag uit Agra, India van Yvonne Vriens - WaarBenJij.nu

Weg uit het hostel: reis door Noord-India

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 December 2014 | India, Agra


20 December 2014
Dag 72: Delhi, here I come

Vanochtend de wekker op tijd gezet. Ik had de taxi voor 9 uur bestelt, logisch dat ie er pas om kwart over 9 was. Maar ach, daar kon ik niet moeilijk over doen. Had ik nog mooi even de tijd om de laatste spulletjes in te pakken en 10x te controleren of ik alles wat ik dacht nodig te hebben had ingepakt. Gelukkig kon ik een groot deel van de spulletjes lekker achterlaten in mijn kamer in het hostel en met mijn weekendtas op reis. Helaas was ie toch iets kleiner dan ik dacht, dus hoe ik dat met souveniertjes ga doen moet ik nog eventjes kijken ;)

Dus om kwart over 9 kon ik de taxi in. Afscheid genomen van Lolia en Aditi, en maar even tegen de warden gezegd dat ik er weg van was. Ze zei zowaar veel plezier! Daarna met de taxi op weg naar het vliegveld. Gelukkig ging dat allemaal goed en mooi op tijd stond ik op het vliegveld. Aldaar even wachten tot de juiste bali en bagagescan openging. Hier in India moet je namelijk je bagage eerst door een scanner halen voordat je hem kan inchecken. Geen problemen hier en toen snel ingecheckt. Ook hier geen problemen. Toen kon ik gaan zitten wachten tot de douane openging. Die is hier niet standaard open, Nagpur is maar een klein vliegveldje. Tijdens het wachten kon ik mooi even naar het toilet en daarna nog even alles rustig op me in laten werken. Helaas kwam ik er toen achter dat ik mijn gekregen armbandje van de Sint al ben verloren... Erg jammer, geen idee waar het gebleven is. Kon het niet meer terugvinden op het vliegveld en Aditi heeft voor mij gekeken in het hostel en zag het daar ook niet; ook niet in mijn kamer (ik heb mijn sleutel bij Aditi achter gelaten zodat ik die zeker niet kwijt kan raken tijdens het reizen).
Toen kon ik eindelijk door de douane. Weer geen problemen, mijn reflexhamer had ik deze keer maar lekker in het hostel achtergelaten. Toen zitten wachten tot er omgeroepen werd naar welke gate ik moest. Toen er iets werd omgeroepen verstond ik er alleen geen zak van, maar gelukkig was er een vriendelijke oude Indische man die mij even vertelde dat ik naar boven moest :) Toen kon ik daar nog even gaan zitten wachten tot ik mocht boarden. En dat duurde niet zo lang.

De vliegreis ging ook soepel en in plaats van om half 3 landde we al om 2 uur! Dus dat schoot op. Helaas moest ik toen lang op mijn bagage wachten... Dat duurde ongeveer 1 uur. Ik was bijna bang dat het niet aangekomen was, maar er stonden nog zoveel mensen uit mijn vliegtuig dat dat bijna niet kon, want dan had de vliegmaatschappij wel heel erg gefaald. En ja hoor, daar kwam mijn tas aan. Dus toen ik alles compleet had kon ik op zoek gaan naar een taxi. Het was mij aangeraden een pre-paid taxi in het vliegveld te nemen, deze waren het veiligste. Dus ik naar dat kraampje en daar betaald. Toen zei die man: naar buiten, dan rechts en dan kun je elke zwart/gele taxi nemen. Dus ik dat gedaan. Maar ik zag heel veel zwarte taxi's, maar ze hadden niet echt geel... Uiteindelijk heeft een Indier mij even de goede kant op gewezen en daar kon ik in de taxi stappen. Was stiekem heel duidelijk, er stonden palen met: opstapplaats pre-paid taxi... Goed gekeken van mij :P

Dus toen ik eenmaal in de taxi zat konden we op weg naar het hotel. De taxichauffeur had echter geen idee waar dat was, maar hij zou me er wel heen brengen. Het eerste deel van de rit ging heel sloom. Het verkeer hier is ook heel hectisch, maar het is er zo druk dat je amper vooruit komt. Dus dat duurde wel even. Uiteindelijk kwamen we een beetje binnen in de stad en dan in het deel waar mijn hotel stond. Hier reden we met de taxi door marktstraatjes, de taxi paste er maar net doorheen en de mensen gingen niet echt opzij. Toen moest de taxichauffeur even gaan vragen waar hij mijn hotel ergens kon vinden. Maar uiteindelijk had ie het gevonden en mij daar netjes voor de deur afgezet.

In het hotel aangekomen zei ik bij de receptie dat ik van shoestring was. "Ga maar zitten, we bellen je gids". Prima. Dus toen na een paar minuten kwam Natsa aanlopen met een big smile. Hij vond het leuk me weer te zien en was benieuwd hoe het met mijn coschap was gegaan. Dus hier even over zitten kletsen en toen werd ik naar mijn kamer gebracht. Mijn roomie voor deze keer was er nog niet, maar die kan op elk moment nog een keer binnen komen vallen. Maar komt goed, wordt vast net zo gezellig als vorige keer (dat hoop ik tenminste). Toen ik in mijn kamer was, kreeg ik een heel verhaal van de man die mij erheen had gebracht. Ik verstond er alleen de helft niet van. Het kwam er op neer dat er tussen 4 en 10 uur 's ochtends zozo warm water was. En daarna moest je voor warm water bellen. Dus ik gezegd dat ik eigenlijk wel meteen warm water wou. Dus toen ging die man dat even voor mij regelen. En ja hoor, na 10 minuten kon ik de douche in en zou het water warm zijn. Dus ik dat geprobeerd en het water was echt lekker warm. Ik was zo gelukkig, ik heb lekker lang onder de douche gestaan. Dat zoiets kleins je zo blij kan maken. Daarna lekker even ontspannen op het bed gaan zitten. Het bed is ook lekker zacht, heerlijk, kan niet wachten om erin te gaan slapen!

Na wat tv gekeken te hebben belde Nicky mij op. Nicky, Sofie en Martijn zaten met hun coschap in Manipal en waren nu toevallig ook in Delhi. Dit had ik gelezen in de blog van Nicky en toen had ik gevraagd of ze zin hadden samen te gaan eten of zo. En dus hebben we dat vandaag gedaan. Toen ze belde waar ik ergens zat in Delhi, had ik alleen geen idee. Dus ik naar de receptie gelopen en om een kaart gevraagd en gevraagd of ze konden aanwijzen waar we waren. Hun waren op weg naar de Indian Gate en dat leek niet zo ver van mijn hotel te zijn. Dus hadden we daar afgesproken. Ik aan de receptie gevraagd hoe ik daar kon komen, ze zouden wel een autoriksja voor mij regelen. Dus ik even naar mijn kamer om een vestje te halen. Ik was aan het twijfelen of ik ook mijn jas aan zou doen. Uiteindelijk toch maar wel gedaan (en daar was ik heel blij mee). Toen naar beneden waar ze een autoriksja voor mij gingen zoeken. Eentje wou mij er wel heen brengen voor 140 rs. Ik dacht, ik wordt afgezet want het is hartstikke dichtbij. Maar ik zag geen andere riksja's, dus ik toch maar ingestapt. Maar het bleek toch iets verder weg dan gedacht. Het was zeker een half uur in de riksja, en het was zoo koud... Toen ik er eenmaal was moest ik hun nog zoeken. Maar ze belde eigenlijk meteen op toen ik aankwam, toevallig. Ik moest richting de gate lopen en dan op zoek naar kerstmutsen. Dus ik daarheen gelopen en allerlei verkoopmannetjes genegeerd (waar ik langzaam aan best goed in ben geworden). Uiteindelijk had ik ze zo gevonden met de kerstmutsen. Toen gingen we op zoek naar een plaatsje om te eten. Wij met zijn 4en in de riksja. Alleen de riksja man deed nogal moeilijk, we konden niet met 4en in een riksja zei hij. Wij zeiden dat dat makkelijk paste. Toen zei hij dat het alleen kon als er 2 van ons in 1 jas paste. Dat moest wel lukken zeiden Nicky en Sofie. Dus Nicky deed haar jas uit, toen was het al zo: wat doet ze nu. Toen ze ook nog haar trui uit trok was hij helemaal geschokeerd: 'No no no, get in, you crazy, it's cold!' Haha, dus wij met zijn 4en in de riksja gestapt wat makkelijk paste. Eventjes de groep Indiers die zich om ons heen had verzameld uitgezwaaid en toen gingen we op zoek naar een plaats om te eten. De riksjachauffeur wist wel iets zei hij, maar hij bracht ons bij iets duurs. Uiteindelijk dachten we iets betaalbaars te hebben gevonden en daar gingen we eten. Het was heel gezellig, lekker wat verhalen uitgewisseld en gekletst. Maar uiteindelijk bleek het eten hier ook best duur. Er kwamen heel veel taxes bij, bijna 10 euro omgerekend...

Toen we betaald hadden gingen we op zoek naar een riksja terug voor mij. Gelukkig zagen zij het ook niet zo zitten mij alleen op riksja jacht te laten gaan, dus bleven ze bij mij voor ik een riksja gevonden had. Toen afscheid genomen en ik in de riksja gestapt. Het was nog kouder dan de heenreis, maar het leek minder lang te duren. Totdat ook de riksja chauffeur niet meer wist welke kant ie op moest. Mijn hotel schijnt nog best lastig te vinden te zijn. Maar uiteindelijk had ie het gevonden. Daar bij de receptie stond ook Natsa en die vroeg of het leuk was geweest. Dus na nog even met Natsa gekletst te hebben ben ik naar mijn kamer gegaan. Hier nog lekker in bed spelletjes gedaan (mijn voeten moesten echt opgewarmd worden en het bed lag heerlijk). Op TV was geen leuke film op, dus die had ik wel aanstaan, maar heb ik niet echt naar gekeken. Daarna lekker gaan slapen. Morgenvroeg komt het grootste gedeelte van de groep hier aan. Ik heb nog geen roomie, maar dat zal morgen vast goed komen. Om half 11 verzamelen we in de lobby en dan gaan we op roadtrip door Delhi. Ben benieuwd, na wat ik vanavond heb gezien zal dat erg leuk worden. En ik denk dat ik maar op zoek moet naar een trui en misschien nog een warme broek ;)


21 December 2014
Dag 73: Dagje in Delhi

Vanochtend ging om kwart over 7 's ochtends de bel van mijn kamer. Ik dacht, wat is dit nu weer. Dus ik lekker blijven liggen, tot er ook nog geklopt werd. Stond mijn roomie in een keer voor de deur. Zij waren net aangekomen en moesten nu dus bij de kamers naar binnen. Dus ik de deur open gedaan en weer terug in bed gaan liggen. Nog even onszelf aan elkaar voorgesteld, ik gevraagd hoe de reis was gegaan en toen nog even verder geslapen.

Om half 10 had ik de wekker gezet. Daarna ging ik lekker naar het ontbijt. Daar hoorde ik best veel Nederlands, dus ik naar al die tafels gelopen en gevraagd of ze van Shoestring waren. Dat waren ze allemaal, dus zo leerde ik al een paar mensen van mijn groep kennen en heb met allemaal een beetje staan kletsen. Daarna hadden we een informatie ding van Natsa over shoestring, wat er van ons verwacht werd en wat wij van hun konden verwachten. Het meeste was al bekend voor mij. Ik had dit praatje natuurlijk 10 weken geleden ook al gehad, en het meeste wat hij vertelde over India en waar je op moest letten wist ik inmiddels ook wel. Maar voor de meeste mensen was het allemaal nieuwe informatie.

Nadat we alle informatie gekregen hadden gingen we voor een tour door Delhi. Eerst moesten we hiervoor naar de bus lopen, die mocht niet naar het hotel komen omdat het daar te druk was met mensen en zo. Ik vond het grappig om te merken dat ik toch best wel gewend ben aan India nu. Ik herkende mezelf in alle groepsgenoten toen ik voor het eerst in India aankwam. Maar nu liep ik er al normaal rond, alles wat hun schokte was voor mij eigenlijk al normaal. Dus ik heb stiekem al best wel wat geleerd. Ook ben ik erachter gekomen dat ik persoonlijk toch wel wat gegroeid ben in de laatste paar weken. Dus dat is wel leuk om te zien, dat ik uiteindelijk dus toch meer geleerd heb dan ik dacht.

We begonnen de tour bij een grote moskee. Om hier te komen moesten we via de zondagse markt. Hier was het superdruk. Overal waar je keek liepen mensen. Het was net een mierennest van mensen. Zo druk had ik het in India ook nog niet gezien. Toen we eenmaal bij de moskee waren, hadden we niet zoveel tijd om daar naar binnen te gaan. We moesten namelijk weer naar buiten wanneer ze begonnen met bidden. Ook moesten we 300 rs betalen om met camera naar binnen te gaan. Dus hebben we met 6 man geld bij elkaar gelegd om 1 camera mee te nemen en dan worden die foto's gedeeld :) Na 10 min werden we weggestuurd, dus helaas hadden we lang niet alles kunnen zien. Maar het was wel mooi om gezien te hebben.

Daarna gingen we verder naar de crematieplaats van Gandhi. Dit vond ik niet heel erg interessant, maar sommige van de groep wel. Dus ik hier toch maar wat foto's van gemaakt en toen weer teruggelopen. Op weg naar de parkeerplaats zat zo'n man met een fluit en een slang. 2 van de Amerikaanse meisjes begonnen foto's te maken. Niet slim, want tuurlijk komen ze dan om geld vragen. Dat hadden ze niet verwacht en ze hadden geen klein geld. Dus ik dat mannetje 10 rs gegeven, maar dat vond ie niet goed. '100 rs miss!' Daar ging ik dus echt niet intrappen: no, I only have 10. En na wat geprobeerd te hebben had ie door dat dat niet ging werken liep ie toch maar weg. Nu weten ze hier ook dat ze niet zomaar van iedereen foto's moeten maken. Daarna ben ik bij de parkeerplaats even naar de toilet gegaan. We waren net op tijd, want na ons kwam een hele groep schoolmeisjes binnenlopen. We hadden al heel veel schoolgroepen voorbij zien komen die ons allemaal high fives kwamen geven en op de foto wilde en natuurlijk ook foto's van ons gingen maken met hun telefoon. Ook in de badkamer werd ik van alle kanten aangesproken: 'hello, how are you? What's your name?' Dus ik netjes antwoord gegeven en naar hun naam gevraagd. En toen dacht ik op een gegeven moment, laat ik eens laten zien dat ik ook wat hindi kan. Dus ik begon met: Ap ka nam ka? Dit werkte niet zo heel goed, denk niet dat ik dat goed uit kan spreken. Daarna maar: Ap kaisee hu? En toen had ik iedereen aandacht. Ze riepen allemaal in koor daar in het toilet: main theek hu! En dat maakte een lawaai daar in die galmende WC. Was wel heel erg grappig. Daarna had ik een heel leger aan schoolmeisjes achter me aanlopen. Ze hadden mijn naam ook goed onthouden. Want ik hoorde heel de tijd mijn naam achter mij. Dus ik liep daar met 3 amerikaanse meisjes uit mij groep en we vroegen ons af wat we zouden gaan veroveren nu we zo'n leger bij hadden.

Daarna gingen we ergens eten. Alleen was het daar heel druk. Dus we moesten eerst even wachten tot er een tafel vrij was. Hier waren sommige mensen wat over aan het zeuren. Maar ik had zoiets, doe rustig, dit is India, wen er maar aan. Ik had eindelijk weer een keer raitha en naan!! Yay, was ik heel blij mee. Wel vroeg iedereen mij om advies, wat is dit en wat is dit... Maar helaas wist ik dat ook allemaal niet en kon ik ze niet helpen. Na het eten stonden we ook nog even buiten te wachten, want onze tafel was als eerste klaar. Daar zat ook een slangenman. Maar nu had iedereen door dat ze van een afstand foto's moesten maken.

Toen door naar de oudste moskee van Delhi. Dit was erg mooi. Er stond een hele grote toren en het was leuk om hier wat rond te lopen en foto's te maken. Uiteindelijk ben ik met Anne-Britt wat rond gaan wandelen. Halverwege kwam Sabrina er ook nog bij. We zagen iedereen bij die toren foto's maken of ze hem bij het puntje vasthielden. Wat echt niet ging lukken omdat ze veel te dicht bij stonden. Dus besloten wij dat we dat ook gingen doen voor de grap. Uiteindelijk lukte dit toch niet zo goed, dus besloten we dat we hem gingen duwen. Dus Sabrina en ik daar gaan staan, en iemand anders van de groep ging de foto maken. Nadat ze ons in positie had gezet en iedereen die in de weg stond had weggejaagd maakte ze de foto. Hij leek heel erg goed gelukt. Toen hebben we afgesproken dat we bij alle gebouwen zo'n foto gaan maken; waarschijnlijk gaat dat toch niet lukken, maar het zou wel grappig zijn. Wij gegrapt dat we dat gingen doen bij de Taj Mahal, want natuurlijk is die daar niet te groot voor, haha xD Daarna nog wat verder daar rondgeslenterd. Uiteindelijk hadden we een stalker die ons overal nonchalant achtervolgde. Hij probeerde het heel onopvallend te doen, maar hij dook overal op, dus we hadden dat echt wel door. Op een gegeven moment hadden we hem op het foute spoor gezet, want we liepen om een half afgemaakte toren en toen was ie ons voorbij gelopen en liep ie iets voor ons uit. Toen besloten we dat we ergens anders heen gingen. Dus wij draaiden ons om en onze stalker liep door. Maar toen we richting de uitgang was ie daar in een keer weer en toen vroeg ie iets aan Anne-Britt in het hindi. Maar dat spraken we niet dus toen zijn we gewoon terug gelopen naar de bus.

Daarna gingen we door met de bus naar het huis van de president of zoiets. Alleen was het zo donker dat we hier geen foto's van konden maken, dus zouden we er morgen nog langs gaan rijden. Dus gingen we door naar de Laxmi tempel. Dit was een erg mooie tempel waar ze de god van de rijkdom werd aanbeden. Er was ook net de avondceremonie aan de gang. Dus dat was wel leuk om gezien te hebben. Alleen moesten we zonder schoenen naar binnen en dat marmer was toch best koud aan je voeten. Dus na 10 min had ik het wel gezien en ben ik mijn schoenen weer aan gaan trekken. Toen was het tijd om weer terug te gaan naar het hotel.

Daar ging ik even met 2 Amerikaanse meisjes shoppen. Ik had een hele mooie indische feestjurk aan, maar toen ik vroeg hoe duur ie was zeiden ze 4000 rs. Dat vond ik toch een beetje te veel. Dus ik die jurk uit gedaan en weggelopen. Die man wou hem graag verkopen, dus uiteindelijk kwam ie met een bod van 2200 rs, maar dat vond ik nog steeds vrij veel. Dus ik hoop dat ik nog zoiets vind voor een betere prijs. De Amerikaanse gingen nog verder op zoek naar kleding, maar ik vond het allemaal duur en ik dacht, ik zoek wel een andere keer verder. Want we hadden om 8 uur in het hotel afgesproken om te gaan eten met degene die wilden. Dus ik terug gelopen naar het hotel terwijl de Amerikaanse nog even verder gingen met winkelen. Daar zaten nog 6 anderen die ook mee gingen eten. De rest was al naar bed of waren te moe om mee te gaan. Maar ik had lekker gegeten. Ik had iets met kip en naan. Ik had aan Natsa gevraagd wat niet te spicy was en hij had dit aangeraden. Het was stiekem toch nog wel wat spicy, maar wel erg lekker. Verder nog met Natsa gekletst over mijn stage en over of hij nog contact had met mensen van de vorige groep en zo. Want iedereen was Nederlands aan het praten, dus ik dacht laat ik maar even met Natsa praten, dan zit ie er niet zo bij. Daarnaast heb ik ook nog wel gezellig gekletst met de anderen die mee waren. Was erg gezellig.

Terug in het hotel ben ik naar mijn kamer gegaan. Daar wilde ik nog even op internet, maar ik had geen wifi in mijn kamer en ik had geen zin om terug te gaan naar de lobby. Dus toen ging ik maar mijn foto's terugkijken van vandaag. Maar toen kwam Babette (mijn roomie) in een keer aan met zo'n ding voor de iPad dat je je SD card kon aansluiten, dus nu staan mijn foto's op mijn iPad. Was leuk om even alle foto's te bekijken, ook van mijn Zuid reis. Er zitten best leuke foto's bij. Daarna heb ik nog even op facebook gekeken (ben zo blij met mijn Indische simkaart, al moet ik wel met roaming, maar hoe duur zou dat zijn in India met een prepaid simkaart). Toen maar lekker gaan slapen.


22 December 2014
Dag 74: Op naar Agra en de Taj Mahal

Vanochtend ging om 8 uur de wekker. Om 9 uur zou de bus vertrekken. Als de bus bij het hotel mocht komen, want eigenlijk mocht dat niet. Maar de bus stond er, dus ze hadden de politiemannetjes weten om te komen. Snel gedoucht, mijn spullen ingepakt en toen ontbeten. Bij het verlaten van het hotel moest ik nog mijn rekening van het ontbijt voor 2 dagen betalen. Ik kwam bij de balie van het restaurant: 220 rs. Ik vroeg, is dat voor 2 dagen. 'Yes yes'. Maar toen bleek dat dat toch niet zo was en moest ik mee naar de receptie. Daar moest ik dan het dubbele betalen. Dus ik mijn 220 rs terug gevraagd en 500 rs gegeven. Toen kreeg ik 40 rs terug. Toen vroeg ik hoe dat kon, dat 2x 220 rs 260 werd. 'Sorry sorry miss'. Toen werd de portemonnee van mijn grote vriend achter de balie (die gisteren mijn riksja geregeld had) gepakt en werd mijn 20 rs terug gegeven. Maar toen zag ik ook nog ondertussen dat mijn rugzak naar buiten werd gedragen, en deze wilde ik toch bij mij in de bus hebben en niet in het ruim. Dus ik rende naar buiten met mijn portemonnee nog in mijn handen. Ja, toen had ik natuurlijk al die zwervers achter me aan lopen die geld van mij wilde hebben. Ik mijn rugzak gepakt en al die mensen proberen te negeren en toen de bus ingestapt. Het was weer zo koud. Het was zo'n 8 graden vanochtend.

Toen begonnen we met de busreis naar Agra. Maar eerst gingen we nog langs de parlementsgebouwen omdat we daar gisteren in het donker geen foto's van hadden kunnen maken. Echter was het vanochtend zo mistig dat we nog minder zagen dan de dag ervoor, dus dit plan liep weer de mist in. Maar echt erg vond ik at niet. De reis naar Agra ging best soepel, want we gingen over een nieuwe snelweg waar geen dieren over de weg konden lopen. Dus kon de bus lekker doorrijden. Het was alleen echt heel koud in de bus, dat was iets minder fijn. Onderweg waren we nog ergens gestopt voor een plasstop. Hier zouden we 10 min stoppen, maar dit werd uiteindelijk langer dan een half uur. Ik had hier ook mee te maken, want er zat een leuk winkeltje bij. Maar ik was niet als laatste terug bij de bus. Eerst was ik naar de WC geweest waar een vrouwtje met WC papier stond en die deed uitdelen. Natuurlijk moest je hiervoor een small tip achterlaten. Ik betaalde voor 3 personen 30 rs. maar daar was ze het eigenlijk niet mee eens. Maar ik liep gewoon door. Ik ga niet 100 rs geven voor een toiletbezoek. Daarna had ik lekker een warme chocomel besteld. Die was heel erg lekker, helemaal omdat we het zo koud hadden. Daarna gingen we nog in het winkeltje kijken. Maar dit was een heel erg duur winkeltje waar ik niet veel afkreeg. Dus ik heb niks gekocht. Toen uiteindelijk weer iedereen in de bus zat reden we weer verder.

Toen kwamen we in Agra aan. Hier reden we al een beetje langs allerlei monumenten en zo. Eerst gingen we eten. Ik had een lekkere clubsandwich besteld. Hij was goed te eten. Alleen ik merk wel dat het hier in Noord-India een stuk duurder is dan in Zuid-India. Eigenlijk was de planning dat we morgen naar de Taj Mahal gingen, maar met de mist die hier best vaak in de ochtend hangt kon er niet gegarandeerd worden dat we morgen de Taj Mahal konden zien. Nu was het helder, dus was de vraag of we niet vanmiddag naar de Taj Mahal wilden. Ik vond dat een goed idee, want dan konden we in ieder geval de Taj Mahal zeker zien. Gelukkig was de hele groep het hier mee eens. Dus na het eten gingen we naar de Taj Mahal. We stapten in de bus en gingen op weg.

Eenmaal bij de parkeerplaats aangekomen moesten we uitstappen en kregen we ons ticket. Hierbij hoorde een klein flesje water en schoenbeschermers zodat we onze schoenen niet uit hoefden. Ook zat bij de prijs inbegrepen dat je de camera mee naar binnen mocht nemen. Mag ook wel voor die 750 rs. Toen moesten we in een busje stappen om naar de poort gebracht te worden. Ik had alles in de bus laten liggen, wat goed was, want er zaten allemaal leuke winkeltjes. Toen liepen we naar binnen. We moesten eerst in de rij gaan staan, wij als vrouwen in de vrouwen rij. Daarna moesten we door een detectiepoortje en werden we gefouilleerd. Tijdens het wachten stonden we foto's te maken van alle aapjes daar. Die op het dak sprongen en raar aan het doen waren. Ze werden steeds weggejaagd door de bewakers met stokken. Maar ik denk dat ik een paar leuke foto's heb. Toen waren we binnen. Na een kort verhaaltje van onze gids liepen we naar binnen. Ik kan natuurlijk vertellen over de Taj Mahal, maar ik verstond het niet zo goed en jullie hebben ook allemaal internet, dus wil je meer weten zoek het op. Het is in ieder geval gebouwd door een koning uit liefde voor zijn 3e vrouw, zodat zij tot in de eeuwigheid herinnert zou worden. Toen liepen we nog een poort door en daar stond ie dan: de Taj Mahal. En hij was heel erg mooi. Dus na heel veel foto's gemaakt te hebben moesten we nog even verzamelen. Toen spraken we een verzamelpunt en tijdstip af en daarna zouden we zelf mogen gaan rondlopen. Maar eerst een groepsfoto met de Taj Mahal. Alleen misten we 3 personen van de groep. Maar toch. Daarna nog met Sabrina onze duwfoto gemaakt ;)

Toen liepen we naar de Taj Mahal. Nog veel foto's gemaakt onderweg. Hij werd steeds groter. Hij was niet zo groot als ik had voorgesteld, maar toch wel heel erg groot. Toen gingen we ook nog naar binnen, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Het was er zo druk en er werd zoveel geduwd. Het is naar om te zeggen, maar we waren het erover eens dat we ons voelde alsof we richting de gaskamer werden geduwd zoals in de 2e wereldoorlog. Ook stonden overal bewakermannetjes te duwen en te schreeuwen. We zagen eigenlijk niet zoveel en iedereen duwde en trekte en het was verschrikkelijk. We konden niet wachten om weer naar buiten te gaan. Dus toen we weer buiten stonden waren we heel blij. Nog wat foto's gemaakt bij zonsondergang. En toen waren we als eerste bij het verzamelpunt. Nog wat foto's gemaakt in de mist, die ik helaas niet scherp kreeg met mijn camera. Maar ik had iig wat mooie foto's van een heldere Taj Mahal met mooie blauwe achtergrond.

Toen gingen we terug naar de bus. We misten alleen iemand van de groep, maar uiteindelijk bleek die al in de bus te zitten. Dus konden we weer in een klein busje gaan zitten die ons terug bracht naar de grote bus. Het was weer koud geworden. Want tussen de middag was het eigenlijk toch nog wel prima geworden (met jas aan). Toen we allemaal in de bus zaten gingen we op weg naar het hotel.

Hier had ik met Anne-Britt en Sabrina afgesproken naar de pizzahut te gaan om te eten. Uiteindelijk gingen we hierheen met 12 man. Heel gezellig en het was een lekkere pizza. Alleen het betalen ging iets minder. We kwamen niet tot het goede bedrag en een gierig iemand deed moeilijk en wilde niet betalen. Zozo is hij heel erg irritant, ik verlies niet snel mijn geduld, maar hij had het bijna voor elkaar. Hij kan zijn mond niet houden, bemoeit zich overal mee en is volgens mij niet de slimste. Ook zat hij tijdens het eten heel de tijd achterom te kijken omdat hij het te lang vond duren voor zijn pizza kwam, terwijl dat helemaal niet zo lang duurde. Ik heb veel tot 10 moeten tellen, en ik was niet de enige. En met het betalen wilde hij niet mee betalen. We hadden een gezamenlijke rekening die we gewoon door 12 deelde, maar hij wilde precies zijn deel betalen. En we kwamen niet uit en hij bleef maar moeilijk doen. Ik kon hem wel in zijn gezicht meppen. Wat werd ik pissig van die vent. Ik vond hem al irritant, maar nu kan ik hem echt niet meer uitstaan. Dat wordt nog wat de komende weken.

Daarna ben ik met Sabrina op zoek gegaan naar een ATM. Ik was namelijk geldloos en had al 1000 rs geleend bij Anne-Britt en die wilde ik ook graag terug betalen. Na 10x gevraagd te hebben aan verschillende mensen hadden we het nog niet gevonden en besloten we maar terug te gaan naar het hotel en morgen bij daglicht op zoek te gaan. Maar toen we omdraaiden stond er in een keer een bordje ATM. We hadden het niet gezien omdat aan de kant waarvan wij kwamen het in het hindi stond. Dus wij daar naar binnen. Stond een beveiliger met echt een huge geweer. Wij daar gepind en weer terug naar het hotel gegaan. Daar nog even in de lobby gezeten met internet en toen lekker naar bed. Morgen heb ik om 8 uur met Sabrina afgesproken om door Agra te gaan reizen naar de toeristische plekjes. We gaan niet met de groep mee omdat we het een beetje op ons eigen tempo willen doen. Dus morgen weer vroeg uit bed. Maar wordt vast weer een leuke dag!


23 December 2014
Dag 75: Dagje Agra

Vanochtend had ik met Sabrina afgesproken om samen op pad te gaan. Maar ik was iets later dan 8 uur beneden, maar 10 minuutjes maar hoor. Daarna zijn we gaan ontbijten. Daar zat Sandra ook al. Later kwamen ook nog Anne-Britt en de andere Sandra. We hebben er 2 in de groep. Ik had een bananenpannenkoek besteld en hij was heel erg lekker. Daarna zijn we op pad gegaan. Stap 1 was een autoriksja regelen naar het agra fort. We hadden er vrij snel een gevonden en die wou ons naar alle dingetjes rijden voor 400 rs. Dat vonden we ook wel een goed idee. Alleen zei hij dat we beter eerst naar de baby Taj konden gaan (gebouw waarop de Taj Mahal gebaseerd is), want dat was makkelijker op de route en daar zou het nu nog rustig zijn. Nou ja, wij vonden het prima. Dus wij daar naartoe gereden. En daar was het inderdaad rustig, er liepen nog 3 andere mensen rond. Dus dat was fijn en dus konden we ook leuke foto's maken. Toen we aan het mannetje bij de ingang vroegen of hij een foto van ons wou maken werd hij helemaal enthousiast. Hij pakte het ook heel professioneel aan, hij ging hurken en zoomen en gaf aanwijzingen waar we moesten gaan staan, haha. Toen we hem een small tip wilde geven zei hij echter dat dit niet nodig was en gebaarde die dat we mee moesten lopen. Oh oh, voor hoeveel zou hij ons gaan afzetten. Maar het was eigenlijk best grappig, hij met zijn slecht engels vanalles proberen te vertellen, we volgde er alleen heel weinig van. De woorden die we begrepen waren marmer, schilderij en wie waar begraven lag (grandfather, uncle...). Ook werden we hier en daar nog neergezet en moesten er nog meer foto's gemaakt worden. Een hele fotoshoot voor ons bij de mini Taj. Op een gegeven moment waren we hem een beetje beu en besloten we hem maar 50 rs te geven voor alles. Maar natuurlijk was dit niet genoeg: '100 rs miss'. Maar daar trapte wij niet in. Uiteindelijk ik hem nog 10 rs gegeven en daar moest ie het maar mee doen. Toen gaf ie ons een hand. Eigenlijk wilde hij nog meer foto's maken, maar toen hebben we hem iets duidelijker aangegeven dat we nu zelf verder wilde en hem weggestuurd. Toen hebben we daar verder nog wat op ons gemak rondgelopen en nog zelf wat foto's gemaakt.

Daarna liepen we weer naar buiten en daar stond ons riksjamannetje naar ons te zwaaien dat we weer in konden stappen. Toen gingen we verder naar het Agra Fort. Toen we hier aankwamen zei ons mannetje dat we op onze tassen moesten passen, want het was hier druk. Dat was het zeker. En niet alleen met mensen, ook met aapjes. Hier in Agra lopen echt heel erg veel aapjes overal. Overal waar je kijkt lopen of zitten ze. Hier hebben we ook even rondgelopen. We kwamen de groep hier tegen, maar we zijn alleen verder gegaan, want wij hadden niet voor de excursie betaald. Het was er heel erg groot en ook best mooi, maar ik had het zo gezien. Hier en daar wat foto's gemaakt en toen besloten dat we daar ook maar weer weg gingen.

Toen wilde we naar de markt. Maar we konden niet aan ons mannetje uitleggen welke. We waren de naam vergeten. Dus wilde ons mannetje ons naar allerlei souvenierwinkeltjes brengen waar hij dan voor betaald werd. Maar daar trapte we niet helemaal in. Toen bracht ie ons naar de lokale markt. Maar dat was ook niet naar de markt. Daarna weer naar een rijtje souvenierswinkeltjes die hem betaalde. Wij maar even snel naar binnen, maar we hadden het er zo gezien. Dus toen lieten we hem ons maar weer naar het hotel brengen. Alhier was het bijna 12 uur en de groep zou bijna weer terug komen van het Agra Fort, dus besloten we hierop te wachten en te kijken wat hun vanmiddag gingen doen. Hun gingen 's middags naar de markt en dus besloten we met hun mee te gaan.

Na een half uur zouden we verzamelen. We gingen te voet naar de markt. Er reden autoriksja's achter ons aan die ons erheen wouden brengen en ze luisterde niet dat wij zeiden dat we gingen lopen. Maar het zou te ver zijn om te lopen. En dat was het stiekem ook wel, maar ik vond het wel leuk om een stuk te lopen. Wel was er een heel schattig riksja mannetje die achter ons aan reed en ons zelfs de weg bleef wijzen. Toen we bij de markt aankwamen bleek deze echter dicht te zijn op dinsdag. Dus voor niks zover gelopen. De helft besloot terug te gaan met riksja naar het hotel om daar te gaan lunchen. Hier ben ik ook mee gegaan. Het lieve riksjamannetje dat ons helemaal gevolgd was had wat riksjas geregeld en toen konden we terug voor 20 rs per persoon. En toen we terug waren bleek dat Natsa hem ook al had ingehuurd om ons om half 4 naar een tuin te rijden met uitzicht op de Taj Mahal, dus zouden we het mannetje weer zien. Eerst naar een restaurantje, maar daar vond ik de sandwiches er niet zo lekker uit zien. Toen naar costa coffee ertegenover waar ik een sticky toffee latte op had. Hij was echt super lekker. Helaas hadden ze ook daar niet echt eten, dus uiteindelijk toch in het hotel een veg. club sandwich op. Hij was heel lekker. Toen we het restaurant inliepen zat Nick er ook net en zijn we bij hem aan tafel gaan zitten.

Toen was het bijna half 4 en ben ik in de lobby gaan zitten om te wachten tot we naar de tuin gingen. Dit was nog best een eindje rijden met de autoriksja. We reden ook door een wat armoediger deel van India, dus we konden ook best wel veel zien daar. Toen we aankwamen bij de tuin stond daar een mannetje met stempeltjes en poeder. Toen kreeg ik zo'n figuurtje op mijn voorhoofd gestempeld. Dat was best grappig. Hij bleef alleen niet zo goed zitten. Toen gingen we de tuin in. De tuin zelf vond ik niet zo interessant, maar we hadden er een prachtig uitzicht op de Taj Mahal. En hier was het niet zo druk. Dus konden we op ons gemak foto's maken (ook alle foute toeristische foto's; ja, ook ik heb er een waarop ik de Taj Mahal bij het puntje vast heb). Hier hebben we een uur allerlei foto's van elkaar gemaakt. Toen weer terug richting de riksja's. Ik had per ongeluk mijn figuurtje van mijn voorhoofd geveegd. Maar ik vond het wel grappig, dus ik wou eigenlijk dat spul wel kopen. Dus hebben Anne-Britt en ik uiteindelijk allebei zo'n setje gekocht bij dat mannetje. Toen hij nog meer wou verkopen kreeg ik een nieuw figuurtje op mijn voorhoofd. Helaas was deze er ook weer vrij snel af.

Toen konden we weer in de riksja en reden we naar een restaurant om te gaan eten. We aten wel wat vroeg vandaag. Maar dat maakte niet zo veel uit. Ik had hier champignons in spinaziesaus. Het was eigenlijk best lekker. Ook had ik cheese cake op de kaart zien staan, dus natuurlijk moest ik dit als toetje hebben. Dus ik had goed gegeten en we hadden gezellig gekletst en foto's gekeken. Ook deden we weer een fotorondje, vandaag moesten we emoties laten zien. Ik mijn puppy ogen en pruillipje gedaan. Dus was weer heel gezellig. Daarna weer in de riksja terug naar het hotel. Hier kwamen we rond 8 uur aan, maar het voelde echt als 11 uur 's avonds. Ik was echt kapot van deze drukke dag. Maar het was wel weer een leuke dag. Morgen gaan we weer verder richting Jaipur. Ben benieuwd hoe het daar weer gaan zijn. Schijnbaar zou het weer daar beter zijn, want hier is het nog steeds een beetje koud. Sjaal en jas zijn noodzakelijk, maar hopelijk dan niet meer. Van het zwembad in het hotel hebben we toch maar geen gebruik gemaakt met de 10-15 graden hier :P

  • 23 December 2014 - 17:10

    Lian:

    Ik ben blij dat je ontdekt hebt dat je wel iets hebt geleerd in India. Geniet van je vakantie.

  • 23 December 2014 - 23:43

    Nicole En Karin:

    Hej Yvonne wat fijn om te lezen dat je weer heerlijk op reis bent. Hoop dan ook dat je er weer net zo van gaat genieten als tijdens onze India-reis. ( Natuurlijk was het met ons wel gezelliger, ha ha :-) )Geweldig hoor, je hebt het volgehouden, we zijn enorm trots op je. Ben je weer met
    shoestring op reis? Hoop dat je weer fijne mensen ontmoet mooi dat je de Taj Mahal hebt gezien. Niet teveel souveniers kopen he, trouwens je hebt ruimte genoeg in je rugzak want je spijkerbroeken zijn al thuis. Geniet nog van je vakantie en voor straks een goeie reis naar huis naar het schone Moergestel. Heel veel hartelijke groeten en een warme omhelzing uit Poppel. Geniet van de feestdagen. Nicole en Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 10 Juli 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 24560

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 18 Januari 2015

Coschap India!

11 Juli 2009 - 21 Augustus 2009

Canada

Landen bezocht: